Suomalaisista noin 75 prosenttia omistaa älypuhelimen ja noin puolet tablettitietokoneen. Älypuhelinten ja tablettien käyttö on lisääntynyt myös pienillä lapsilla. Tutkimuksen mukaan vietämme noin 2-4 tuntia päivässä älylaitteiden ääressä ja vuodessa tunteja kertyy jopa 700-1400. Mitä enemmän laitteita näprätään, sitä todennäköisempiä ovat niska- ja hartiakivut.

Etukumara asento rasittaa kaularankaa. Toistuva etukumara asento lyhentää ja kiristää niskan koukistajalihaksia ja venyttää niskan ojentajalihaksia. Epätasapainoisen lihastoiminnan vuoksi kaularangan luonnollinen kaari muuttuu. Älylaitetta näppäiltäessä pää roikkuu tavallisesti hyvin edessä ja alhaalla, mistä voi aiheutua (pään asennosta riippuen) niskanikamille jopa 27 kilon lisäkuorma. Toistuva tai pitkäaikainen pään etukumara asento kuormittaa epäedullisesti kaularangan nikamia, välilevyjä, nivelsiteitä ja lihaksia. Seurauksena on usein niskan ja yläselän alueen kipuja, päänsärkyä, yläraajakipuja sekä yläraajojen ja sormien puutumista.

Keski-ikäisten ja sitä vanhempien niska kestää näppäily- tai läppärirasitusta huonommin kuin nuorempien. Nuorilla epäergonominen kosketusnäytön käyttö johtaa helposti pysyviin ryhtivirheisiin. Kun toistetaan samoja huonoja asentoja, ne opitaan pysyviksi. Jatkuvasti toistuva epäedullinen kaularangan kuormitus voi johtaa jo nuorella iällä kaularangan rappeumamuutoksiin, joita nähdään tavallisesti vasta ikääntymisen seurauksena.

Jos käytät säännöllisesti älypuhelinta, vältä niskakipua seuraavilla vinkeillä:

  • Nosta pää ja näyttö pystyyn, kun tekstaat tai pelaat pelejä. Sopiva näytön katselukorkeus on suoraan suun edessä.
  • Käytä ääniviestiä.
  • Pidä säännöllisesti taukoja. Liiallinen tekstaaminen on keskeinen niskakivun riskitekijä.
  • Jos kuitenkin näppäilet tekstiviestiä, käytä molempia käsiä.
  • Ojenna ryhti.
  • Venyttele rinta- ja kaulalihaksia.
  • Hengitä syvään.
  • Pidä juomataukoja. Selkärangan välilevyt, lihakset lihaskalvoineen kiittävät, kun muistat juoda vettä.
  • Kommunikoi eri tavoin. Tilaisuuden tullen tapaa ystäviäsi ja läheisiäsi kasvokkain.