Tule-sairauksille altistava ylipaino rasittaa elimistöä ja vaikeuttaa liikkumista. Ylipaino lisää nivelrikon, selän rappeuman ja selkäkivun riskiä. Vältä vyötärön ympärille kertyvää ylipainoa, seuraa vyötärön ympärystäsi vaikka mittanauhalla. Jos vyötärönmitta ylittää miehillä 100 cm ja naisilla 90 cm, voidaan puhua lihavuudesta. Kaikkien ei tarvitse päästä ihannemittoihin, vaan ylipainoisella jo 5-10 %:n pysyvästä painon alenemisesta on terveydelle merkittävää hyötyä.

On hyvä muistaa, ettei liian alhainen paino ole hyväksi tuki- ja liikuntaelinten hyvinvoinnille. Matala painoindeksi on lonkkamurtumien riskitekijä. Alipaino voi häiritä naisten hormonitoimintaa, ja liian niukka ravintoaineiden saanti heikentää yleistä vastustuskykyä, mikä voi puolestaan aiheuttaa monenlaisia terveysongelmia. Ravintoaineiden puute voi johtaa myös luuston kunnon heikkenemiseen, mikä altistaa osteoporoosille.

Kiinnitä huomiota ruokailutottumuksiisi ja säännölliseen ateriarytmiin. Yllättävät tai toistuvat mieliteot voivat johtua yksipuolisesta ravinnosta, liian vähäisestä liikkumisesta tai väsymyksestä. Jos huomaat syöväsi muuhun kuin nälkään, pysähdy kuuntelemaan tunteitasi ja mielialaasi.

Lisätietoa painonhallinnasta:

Käypähoito-suositus

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Terve.fi

UKK-Instituutti