Liikumme liian vähän – istumme liian paljon

Arkiliikunnan väheneminen ja ravinnon energiapitoisuuden nousu ovat yhteydessä suomalaisten ylipainoisuuden yleistymiseen. Nykypäivänä arkea hallitsee istuminen. Nykyihminen viettää suuren osan valveillaoloajastaan istuen. Istuminen on fyysistä passiivisuutta, joka kuluttaa energiaa vain vä- hän enemmän kuin lepo makuulla. Useimmille lihaksille istuminen on lähes täydellinen lepotila. Istuminen heikentää erityisesti vatsa- ja selkälihaksia, jolloin asennon hallintakyvyt heikkenevät. Jos toimintakyky on alhainen jo pienikin kehon, käsien tai jalkojen heiluttelu on hyödyksi.

Istumisen terveyshaittoja voi vähentää:

  • istumisaikaa vähentämällä
  • istumisasentoa parantamalla
  • istumisen säännöllisellä tauottamisella.

Liiku säännöllisesti

Sopivasti tuki- ja liikuntaelimiä kuormittava, säännöllinen liikunta on tärkein keino pitää luusto hyvässä kunnossa ja toimintakykyisenä. Harrasta liikuntaa, joka kehittää keskivartalon lihasten hallintaa, ylläpitää rangan liikkuvuutta ja antaa hyvän mielen. Tärkeintä on valita lajeja, joista nautit. Säännöllinen liikunta ylläpitää luumassan lujuutta, nivelten liikelaajuutta, vahvistaa niveltä ympäröiviä lihaksia ja venyttää kireitä lihaksia.

UKK-Instituutin liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille