Nivelet eivät kulu kohtuuliikunnasta, vaan säännöllinen liikunta on hyödyksi nivelillemme. Liikkumattomuus sen sijaan altistaa niveliä vaurioille. Jos niveltä ei kuormiteta yhtään, nivelrusto surkastuu ja pehmenee. Pahinta kuluneille nivelille on liikkumattomuus. Liikkumattomana nivelen tuhoutuminen usein etenee eikä sen toimintakyky ole enää entisensä, kun liikkuminen alkaa uudelleen. Liikunta ei ole kiellettyä, vaikka olisikin ongelmia nivelten kanssa. Päinvastoin liikunta vähentää usein kipua ja parantaa toimintakykyä. Säännöllinen ja kohtuullinen liikunta suojaa niveliä.

Liikunta ravitsee rustoa ja ylläpitää lihasvoimaa sekä nivelten liikeratoja. Lihasvoimaa vahvistava, liikkuvuutta ylläpitävä, tasapainoa ja asennon hallintaa parantava liikunta on hyväksi – muista myös lepo! Kipua ja niveloireita lisäävää toistuvaa iskutyyppistä kuormitusta kannattaa välttää. Nivelrikon alkuvaiheessa myös hyppelytyyppinen liikunta voi olla hyväksi.

Nivelystävällisiä liikuntalajeja: kävely, pyöräily, vesivoimistelu, hiihto ja tanssi.

Suomen Nivelyhdistyksen nivelystävällisiä jumppaohjeita