Ravinnolla on huomattava vaikutus ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn. Hyvä ravitsemustila ehkäisee sairauksia, nopeuttaa sairauksista toipumista, pitkittää kotona asumisen mahdollisuutta sekä parantaa vireyttä ja elämänlaatua.

Hyvä, terveyttä edistävä ruokavalio koostuu monipuolisesta valikoimasta erilaisia ruokia. Se sisältää runsaasti kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljaa. Lisäksi siihen kuuluu kasviöljyjä, pähkinöitä ja siemeniä sekä kalaa ja rasvattomia, vähärasvaisia maitovalmisteita. Lihaa ja lihavalmisteita siihen kuuluu vain kohtuullisesti.

Monilla ruokahalu heikkenee ikääntymisen myötä. Pienestä ruokamäärästä on vaikea saada riittävästi energiaa, proteiineja ja muita ravintoaineita. Ikääntyneen ihmisen ruokavalion tulee sisältää energiaa vähintään 1 500 kcal vuorokaudessa. Iäkkään henkilön on tärkeää ruokailla monta kertaa päivässä ja aterioiden tulisi jakautua säännöllisesti koko päivälle. Tämä toteutuu helposti syömällä päivittäin kolme ateriaa ja kahdesta kolmeen välipalaa esimerkiksi seuraavasti; aamulla puuroa marja- tai hedelmäsoseen ja maidon kanssa, lounaaksi ja päivälliseksi liha-, kala- tai kasvisruokaa (esim. laatikkoa, pataa tai keittoa), salaattia, leipää, rasvalevitettä sekä maitoa tai piimää. Välipalavaihtoehdoiksi leipää, rasvalevitettä ja leikkelettä sekä kahvia tai teetä tai viiliä tai jogurttia marjojen tai hedelmien kanssa tai marjapuuroa maidon kanssa.

Lisätietoa ravitsemuksesta: