D-vitamiini tukee kalsiumin imeytymistä suolistosta, auttaa luukudoksen uusiutumisessa sekä vaikuttaa luuntiheyteen ja lihaksiston toimintaan.

D-vitamiinia saadaan luontaisesti auringosta. Talvisessa pohjoisen auringossa ei ole riittävästi UV-säteilyä vitamiinin tuotantoa varten. Päinvastoin monilla suomalaisilla on jopa aurinkoisenkin kesän jälkeen puutetta D-vitamiinista. D-vitamiinia on vaikea saada riittävästi ravinnosta, mutta parhaita D-vitamiinin lähteitä ovat kalaruoat sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitovalmisteet, margariinit ja levitteet.

Ikääntyvät eli yli 60-vuotiaat tarvitsevat nuoria enemmän D-vitamiinia. Iän myötä oleskellaan yhä vähemmän auringonvalossa, iho ei ole enää yhtä tehokas D-vitamiinin valmistaja eikä elimistö kykene hyödyntämään ravinnosta saatua vitamiinia yhtä hyvin kuin nuorten elimistö. Ikääntymisen myötä D-vitamiinin saanti ja hyväksikäyttö ruuasta vähenevät. Tilanne on korjattavissa vain käyttämällä D-vitamiinilisää.

D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa lihasheikkoutta ja altistaa kaatumisille. Osa kaatumisista olisi ennaltaehkäistävissä huolehtimalla luuston ja lihaksiston kunnosta riittävän D-vitamiinin ja kalsiumin avulla.

D-vitamiinilisällä voidaan yhdessä kalkkivalmisteiden kanssa ehkäistä luuston haurastumista eli osteoporoosia sekä hoitaa jo kehittynyttä osteoporoosia ja siitä aiheutuvia vaivoja.

Osteoporoosia sairastavien osalta suositeltava saanti vaihtelee: verikokeella pystytään määrittämään kunkin henkilökohtainen D-vitamiinin tarve.